Zoneborden voor veegwerken zorgen voor verwarring

Op 15 november 2021

Gemeenteraadslid Herman Van Driessche (N-VA – Zele Vlakaf) vroeg op de gemeenteraad van juni om de veegwerken in bepaalde straten duidelijker aan te geven. In tegenstelling tot duidelijk afgebakende wijken, worden de zoneborden met parkeerverbod in buitenwijken vaak niet opgemerkt. Daardoor lopen bewoners boetes op.

Herman Van Driessche, gemeenteraadslid N-VA – Zele Vlakaf licht toe: “Mensen werken weer vaker van thuis uit en zien niet steeds dat er aan het begin van de wijk zoneborden geplaatst werden. In buitenwijken zoals Durmen of Huivelde lopen ze daarom het risico om beboet te worden. De filmopnames van ‘Nonkels’ aan Huivelde vallen dan nog eens samen met de veegwerken, waardoor het extra lastig wordt om je wagen kwijt te raken. We stellen ons ook vragen over de veegwerken die samenvielen met de dinsdagmarkt. Er zitten duidelijk lacunes in de planning.”

De bevoegde schepen had echter geen oren naar de bezorgdheden. Integendeel, hij wou met de politie afspreken om de plannen te optimaliseren. Met andere woorden: extra boetes uit te schrijven.

“We zijn uiteraard voor nette straten. We vragen daarom dat de signalisatie duidelijker wordt zodat Zelenaars spontaan hun wagen elders parkeren in plaats van boetes uit te schrijven. Enkel zo creëer je draagvlak voor de veegwerken.”