Zele krijgt 2e jaar op rij steun in de strijd tegen radicalisering

Op 5 december 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Liesbeth Homans (N-VA), gaat Zele voor het tweede jaar op rij financieel ondersteunen in de strijd tegen radicalisering. Onze gemeente ontvangt dit jaar een subsidiebedrag van 56.775 euro. Vlaams Volksvertegenwoordiger en Zelenaar Miranda Van Eetvelde volgt de kwestie mee op in het Vlaams Parlement. “Net als vorig jaar steunt minister Homans onze gemeente in de preventieve aanpak van radicalisering. Deze subsidies moeten Zele in staat stellen om een regierol te spelen inzake deze materie.

Vorig jaar kon Zele ook al op een bedrag van 56.775 euro rekenen. De Vlaamse steun zorgde voor de aanstelling van een radicaliseringsambtenaar. Het was immers duidelijk dat in Zele enkele mensen bepaalde sympathieën vertoonden. Zele werd, samen met 8 andere gemeenten, financieel gesteund tot februari 2017. Om Zele te blijven steunen wordt de financiële steun vanuit Vlaanderen met een jaar verlengd.

Zelenaar Miranda Van Eetvelde zetelt in het Vlaams Parlement. Daar volgt zij deze materie mee op in de commissie radicalisering. “Deze projecten zorgen voor onze serieuze ondersteuning in Zele. Onze landelijke gemeente wordt met stedelijke problemen geconfronteerd en dus moeten er grote inspanningen geleverd worden. Dankzij Vlaanderen kunnen we personen die het risico lopen om te radicaliseren zo snel mogelijk detecteren met als ultieme doel hen aan boord te houden van onze samenleving.

Radicaliseringsprocessen doen zich immers vaak in een lokale context voor. Het is de taak van lokale overheden om zorgwekkende ontwikkelingen tijdig te signaleren en daarop te reageren. Zij staan bovendien het dichtst bij de burgers en zijn het eerste aanspreekpunt voor lokale diensten en organisaties. Vanuit hun regierol dienen zij te zorgen voor afstemming en samenwerking tussen alle relevante lokale partners.

Zele krijgt dus opnieuw 56.775 euro steun. Miranda Van Eetvelde: “Het is dus niet de bedoeling dat de Zele met dat geld allerlei nieuwe initiatieven opzet maar wel dat ze vanuit hun rol als regisseur de aanwezige instrumenten (VDAB, jeugdwerk, onderwijspartners, welzijn,…) optimaal afstemt op maat van onze gemeente. Het aanstellen van een coördinerend radicaliseringsambtenaar was daar een 1e stap in maar er kunnen bijvoorbeeld ook partnertafels georganiseerd worden om voor een coherente aanpak te zorgen.

Indien de begroting het toelaat zullen de projecten volgend jaar opnieuw worden verlengd.