Waarom N-VA – Zele Vlakaf als enige tégen de pleinenroute stemde

Op 16 juli 2021, over deze onderwerpen: In de pers

Ophef op de gemeenteraad over de geplande pleinenroute. De meerderheid wil immers een plan uitrollen om verschillende pleinen in Zele op te waarderen. Goed idee, zeg je? Uiteraard, maar dan moet dit passen in de globale mobiliteitsvisie. En daar knelt nu net het schoentje…

Op dit moment buigen een vijftigtal geëngageerde burgers zich over de plannen om een nieuw mobiliteitsplan uit te tekenen in het zogenaamde ‘verkeersplatform’. Om alles overzichtelijk te houden, worden de vergaderingen opgesplitst in thema’s. Zo is er bijvoorbeeld al één geweest over het creëren van veilige schoolomgevingen. Een makkelijk thema, want iedereen is voor natuurlijk.

Parkeerbeleid onbekend

Staat nog op de planning: het parkeerbeleid. Dat zal een harde noot worden om te kraken. De inrichting van onze pleinen speelt daar een cruciale rol in. Hoeveel parkeerplaatsen blijven beschikbaar? Is er ruimte voor fietsenstallingen? Wat met de bussen van De Lijn? Komen er extra terrassen? Meer groen? Dit zijn allemaal vragen waar een antwoord op moet komen vóór je een ontwerper kan aanstellen om de pleinen te hertekenen. We snappen dus niet waarom de pleinenroute nu al goedgekeurd werd op de gemeenteraad.

Want wat wil dit nu zeggen? Zitten al de geëngageerde burgers hun tijd te verdoen? Liggen alle beslissingen al vast? Zo niet is de goedkeuring van de pleinenroute een enorme voorafname op wat het verkeersplatform zal beslissen.

Aaneenschakeling van voorafnames

Het woord is er uit: voorafname! Heel het plan staat er vol van. Dit wil dus zeggen dat het gebouwd is op los zand: je laat een (meestal zéér dure) ontwerper aan de slag gaan op basis van zaken waar je nog niet zeker van bent. Zonde van het geld zeggen wij.

Enkele voorbeelden. Een van de knelpunten in het nieuwe mobiliteitsplan is de herinrichting van de omgeving van de Kouter. Met als toppunt de verkeerssituatie rond het Julie Billiartplein – het Kouterplein zoals ze zeggen. “De nieuwbouwplannen van het dagziekenhuis bieden misschien een (gedeeltelijke) opportuniteit.” Een dubbele voorafname: de inrichting van het plein is nog voorwerp van discussie in het verkeersplatform én er zijn nog geen goedgekeurde nieuwbouwplannen van het dagziekenhuis.

“Recent liet het gemeentebestuur de oude rijkswachtkazerne gelegen in de Kouterstraat slopen. De vrijgekomen site zal worden ingericht als buurtparking voor bewoners en bezoekers van de aanwezige handelszaken.” Een voorafname: de gemeente is immers nog geen eigenaar van de site.

“Verblijfsparkeren wordt dan weer mogelijk gemaakt op een nieuwe randparking gelegen op de oude brandweerkazerne in de Poststraat.” Een voorafname! Er zijn nog geen plannen goedgekeurd voor de nieuwe brandweerkazerne. Om dus al te starten met de herinrichting van de markt vóór dat er alternatieve parkeermogelijkheden zijn, is zeer voorbarig. Dit is bovendien nefast voor de omliggende handelszaken.

“Vlakbij het station is een ruime NMBS-parking, die weldra betalend zal worden.” Een betalende NMBS-parking zal de parkeerdruk in de omliggende straten zonder twijfel verhogen. Zeker nu er plannen op tafel liggen om op de Bundersite 10 padelpleinen en de hondenschool in te richten.

Horizon 2030!

Aangezien de meerderheid een tijdspad tot 2030 vooropstelt om alles te realiseren, stelden we voor het plan te verdagen totdat er meer duidelijkheid is over al deze onzekerheden. Hier werd jammer genoeg niet op ingegaan waardoor we dus niet anders konden dan tegen stemmen.

Wel, hoor ik u denken, doe het dan zelf he! Wees gerust, dat zijn we ook van plan. Alleen wachten wij wél de uitkomst van het verkeersplatform af…

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is