Vuurwerkverbod op Oudejaar.

Op 29 december 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

N-VA gemeenteraadslid Timothy Debeir pleit al jaren om rekening te houden met de dieren wanneer er vuurwerk afgestoken wordt. Al sinds 2017 vraagt hij de gemeente om over te stappen op geluidsarm vuurwerk. Hij is dan ook zeer tevreden met het vuurwerkverbod op oudejaar.

Timothy Debeir licht toe: “Vuurwerk is heel sfeervol en geliefd bij de bevolking. Maar onze viervoeters zijn hier minder fan van: de verhalen van verschrikte dieren die uitbreken of schade aanrichten komen elk jaar terug. Baasjes hebben het vaak moeilijk hun huisdieren rustig te krijgen. Op oudejaar is er het bijkomend risico dat wie met een glaasje op de instructies niet goed leest voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Gelukkig staat onze brandweer elk jaar paraat”.

Wie toch vuurwerk afsteekt, riskeert een GAS-boete van 350 euro.

“Het is niet aan de politiek om te beslissen waar mensen hun geld aan uitgeven, maar vuurwerk is behoorlijk duur voor maar een paar pijlen. We raden iedereen dus aan te gaan genieten van een spectaculair en volledig gecontroleerd vuurwerk, zo raakt niemand gewond en hebben onze dieren voldoende rust” besluit Timothy Debeir.