Voltallige oppositie verzet zich tegen overdreven regeldrift

Op 17 december 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De voltallige oppositie verzet zich op een ludieke manier tegen de overdreven regeldrift van de meerderheid. Door bordjes op te houden in plaats van het woord te vragen, protesteren ze tegen de beperking van het spreekrecht.

Serdar Celik (sp.a) licht toe: “Door met de voltallige oppositie bordjes op te houden maken we visueel duidelijk dat we het niet eens zijn met de vele regeltjes die we als oppositie opgelegd krijgen. Ons spreekrecht wordt beperkt en alle tussenkomsten moeten op voorhand doorgegeven worden. We hebben het gevoel dat de meerderheid alles wil controleren omdat de gemeenteraad nu live wordt uitgezonden via facebook.”

Dirk De Mey (Open VLD) vult aan: “We mogen per agendapunt met maar 1 gemeenteraadslid tussenkomen. Dit komt het debat niet ten goede. Iedereen moet de kans krijgen aan bod te komen. De tussenkomst van de ene kan iemand anders inspireren om een waardevolle toevoeging te doen. Daarnaast mogen we het enkel hebben over ‘de hoofdzaak, niet over bijzaken’, het is niet aan hen om te bepalen wat relevant is. Door dit spreekrecht te beperken maken ze de oppositie monddood. Zoiets heb ik in mijn 25jarige loopbaan als gemeenteraadslid en schepen nog nooit meegemaakt.”

“De meerderheid maakt er zelf een show van door uitgebreide presentaties te geven die we reeds op de commissie besproken hebben voor de Zelenaar die mee volgt via de facebook live. Maar als we zelf opmerkingen geven, krijgen we het verwijt dat we het maar op de commissie hadden moeten brengen. Wij vinden onze opmerkingen eveneens relevant voor wie de gemeenteraad volgt. Het is immers onze taak als oppositie!” treedt Herman Van Driessche (N-VA) bij.

“In het verleden putte CD&V elke mogelijkheid tot oppositievoeren uit, met ellenlange discussies tot gevolg. Ze kregen ook steeds het laatste woord. Dat net zij de oppositie nu muilkorven is behoorlijk hypocriet.” Besluiten de drie partijen in koor.

HLN: https://www.hln.be/zele/voltallige-oppositie-boycot-gemeenteraad-met-sti...