Turkse flyer is betuttelend, stigmatiserend en ineffectief

Op 26 augustus 2021, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA – Zele Vlakaf: Turkse flyer is betuttelend, stigmatiserend en ineffectief

N-VA – Zele Vlakaf vindt het goed dat er een flyer gemaakt werd om mensen te informeren over het extra vaccinatiemoment, maar snapt niet waarom de info ook nog eens in het Turks op de achterkant stond. Zo lijken alle Turkse Zelenaars Nederlandsonkundig en niet bereid om zich te laten vaccineren.

Kim Van Cauteren, fractieleider legt uit: “We zijn er van overtuigd dat het overgrote deel van de Zelenaars met Turkse achtergrond voldoende Nederlands kent om hun eerste brief te begrijpen. Het is dus stigmatiserend voor hen om nu een brief in het Turks te krijgen, zo lijkt het of heel de Turkse gemeenschap geen Nederlands spreekt. Daarnaast wordt de indruk gewekt dat de Turkse gemeenschap massaal vaccinweigeraars zijn.”

Daarnaast hebben we het gevoel dat veel mensen nog geen tweede prik kregen door de timing.

“De tweede prik viel voor velen in de vakantie, een moment waarop ze in het buitenland verbleven. Net geen 90% van de volwassen Zelenaars kreeg immers al 1 dosis. Meer inzetten op de nieuwe momenten voor de tweede prik zou dus veel effectiever zijn om de vaccinatiegraad op te krikken.”

Een tweede groep niet-gevaccineerden zijn mensen die zitten met vragen en twijfels. Zij moeten dus beter geïnformeerd worden.

“Zeggen dat iedereen met vragen naar het Henri Van Daelecentrum kan gaan is niet voldoende. De drempel ligt veel te hoog. We hadden liever gezien dat er op de achterkant van de flyer extra info stond over het nut van een vaccin. Of dat de meest voorkomende vragen en kwakkels die de ronde doen beantwoord werden.” Besluit Kim Van Cauteren