Station Zele - Wachtzaal en toiletten station moeten toegankelijk blijven

Op 2 maart 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

N-VA fractieleider Kim Van Cauteren merkte in de laatste gemeenteraad op dat de wachtzaal en toiletten van het station in Zele dikwijls gesloten bleven. Bovendien bleek dat het fietspunt verhuisde van het stationsgebouw naar de gebouwen van GO!-Talent in de Aloïs De Beulelaan. Daarom vroeg ze op de gemeenteraad of de dienstverlening stopgezet werd. Uit het antwoord bleek dat de huidige overeenkomst afloopt op 30 april en er nog geen alternatief voorzien is.

Kim Van Cauteren, fractieleider N-VA – Zele Vlakaf legt uit: “De concessie van het gebouw loopt af op 30 april en er is nog geen nieuwe uitgeschreven. Het is dus nog onduidelijk wat er met de gebouwen zal gebeuren. De NMBS is alleszins geen vragende partij om er een invulling aan te geven, of in te staan voor het onderhoud".

De meerderheid liet weten dat de afspraken met Mo Cyclette, het bedrijf achter het fietspunt, herbevestigd werden. Tot 30 april blijven de bestaande afspraken behouden.

“Ze beloofden dat er ook nadien een oplossing gezocht wordt. Maar over een concrete invulling van de gebouwen werd nog niet nagedacht. Op dit moment zijn er geen loketten meer beschikbaar, liggen de perrons er vaak smerig bij en worden ze niet gestrooid bij ijzel. De dienstverlening voor de reizigers is echt ondermaats. We maken ons zorgen dat ook de wachtzaal en toiletten zullen verdwijnen en de reizigers letterlijk en figuurlijk in de kou blijven staan”. Besluit Kim Van Cauteren