Snelle vervanging ramen Gemeenteschool Zele wel mogelijk!

Op 4 januari 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

In het kader van de besparingsronde die de meerderheid doorvoerde, werd de vervanging van de ramen en deuren van de gemeenteschool uitgesteld. De vragen die gemeenteraadslid Kim Van Cauteren (N-VA-Zele Vlakaf) hierover stelde werden afgewimpeld met het excuus dat er geen budget en subsidies beschikbaar zijn. Zij ontdekte nu dat er wel degelijk een versnelde subsidiëring mogelijk is.

Kim Van Cauteren, fractieleider N-VA - Zele Vlakaf legt uit: “Ik informeerde bij het kabinet van Vlaams Minister Ben Weyts (N-VA) en vernam dat er versnelde subsidiemogelijkheden zijn voor het vervangen van buitenschrijnwerk. Hier zijn geen zware administratieve dossiers aan verbonden en de werken kunnen zeer snel uitgevoerd worden. Vermoedelijk was de meerderheid hier niet van op de hoogte, maar ik zal dit signaleren en hopelijk tekenen ze hier alsnog op in".

De zware besparingsronde komt er onder andere doordat de energiekosten maal vier gegaan zijn. Het niet vervangen van de buitenramen en -deuren van de gemeenteschool is dus in deze geen logische keuze. Het zou immers een enorme besparing op de energiekosten opleveren.

“De subsidies werden in het leven geroepen om de luchtkwaliteit in de klassen aanzienlijk te verbeteren tijdens de COVID-19-periode. Het versneld vervangen van het buitenschrijnwerk is dus niet alleen energiebesparend, het zal ook de luchtkwaliteit van onze kinderen verbeteren. Het is bewezen dat een te hoge CO2-concentratie een negatief effect heeft op de leerprestaties van de leerlingen. We roepen dus op om hier zo snel mogelijk werk van te maken.” Besluit Kim Van Cauteren.