Scholieren renoveren jeugdhuizen

Op 8 juni 2016, over deze onderwerpen: In de pers, Jeugd

In Dendermonde zijn scholieren het jeugdhuis Zenith aan het renoveren. Het is een mooi voorbeeld van een zogenaamd 'brugproject'. Deze projecten zijn ontstaan via een samenwerking van het deeltijds onderwijs met Formaat, de federatie van Vlaamse jeugdhuizen.

De Vlaamse jeugdhuizen hebben al geruime tijd te kampen met een gebrekkige infrastructuur. Daarom wordt sinds de vorige regeerperiode samengewerkt met leerlingen uit het deeltijds beroepsonderwijs, vanuit het principe “jongeren voor jongeren”. De scholieren voeren via brugprojecten de nodige infrastructuurwerken uit en kunnen zo een pak ervaring opdoen. Vlaams parlementslid Miranda van Eetvelde (N-VA) vroeg net als vorig jaar de lijst van projecten op alsook een evaluatie van de resultaten. “Het project wordt nog steeds door zowel de jeugdhuizen als door de studenten als zeer positief ervaren.”, zegt ze. “Door deze samenwerking zijn er sinds 2014 reeds 31 jeugdhuizen geholpen met hun infrastructuurwerken. Zowel de jeugdhuizen als de partnerorganisaties beoordelen het project als zeer positief. 13 projecten zijn momenteel bezig en er staan er 21 op til.”

TV Oost was benieuwd naar deze brugprojecten en ging op bezoek naar het jeugdhuis Zenith in Dendermonde. Vlaams parlementslid Miranda Van Eetvelde was ook van de partij.

Bekijk hier het fragment.