N-VA – Zele Vlakaf willen betere fietsinfrastructuur

Op 5 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkiezingen 2018

Nu het schooljaar opnieuw start kruipen veel kinderen en hun ouders terug op de fiets. Dit is jammer genoeg niet steeds in veilige omstandigheden. Fervente fietsers Herman Van Driessche Karine Copejans en Ivan De Pickerleiten daarom voor een meer omvattend fietsbeleid met afgescheiden fietspaden, goede verlichting en veilige fietsenstallingen.

Herman Van Driessche, lijsttrekker N-VA – Zele Vlakaf legt uit: “Waar mogelijk, moeten we zo veel mogelijk fietspaden afscheiden van de rijbaan. Bijvoorbeeld door een haag of straatmeubilair. Zo kunnen kinderen die het nog niet gewoon zijn om in het verkeer te fietsen veilig naar school én zijn ouders geruster om hun kroost op pad te sturen.”

Karine Copejans, postbode en kandidaat op plaats 11 vult aan: “Om fietsen aantrekkelijk te maken voor woon-werkverkeer willen we ook meer inzetten op goed verlichte fietssnelwegen en goede fietspaden tussen de ons omliggende gemeenten. Die ontbreken vaak, vooral op de landelijke wegen, en dat zorgt voor gevaarlijke situaties.”

“En als sluitstuk moet je je fiets met een gerust hart kunnen achterlaten. De vele fietsdiefstallen in Zele schrikken fervente fietsers af om hun – vaak dure – tweewieler een hele dag onbewaakt achter te laten. Ze gebruiken hem dan enkel voor een zondagsritje. Door (camera)bewaakte en moderne fietsenstallingen te installeren, geef je het signaal dat de fiets een belangrijke plaats krijgt in de gemeente.” Concludeert Ivan De Picker, kandidaat op plaats 24.