N-VA – Zele Vlakaf wil overlast duiven aanpakken

Op 8 juli 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Herman Van Driessche (N-VA – Zele Vlakaf) pleitte er op de laatste gemeenteraad voor om de overlast van de vele duiven in het centrum van Zele aan te pakken. Deze dieren zijn niet alleen erg hinderlijk, ze beschadigen ook voertuigen door hun zuurhoudende uitwerpselen en verspreiden ziektes zoals ornithose en salmonella.

Herman Van Driessche, gemeenteraadslid N-VA – Zele Vlakaf licht toe: “De meerderheid erkende het probleem en beloofde contact op te nemen met RATO (rattenbestrijding Oost-Vlaanderen). Wij zijn met de gemeente aangesloten bij deze dienst om ratten, duiven en andere invasieve soorten te bestrijden. Op die manier loopt het probleem niet uit de hand.”

Vroeger werd er gebruik gemaakt van een valkenier om de duiven te verjagen. Deze piste wordt nu dus verlaten.

“We begrijpen dat er gebruik gemaakt wordt van RATO aangezien we daar als gemeente bij aangesloten zijn. We hopen dat er nu snel een oplossing komt die duurzaam is. Een proper centrum is belangrijk voor de Zelenaar en voor onze uitstraling naar bezoekers en toeristen.” Besluit Herman Van Driessche.

Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met Herman Van Driessche via herman.vandriessche [at] n-va.be of op het nr. 0494 87 86 87.