N-VA – Zele Vlakaf pleit voor geluidsarm vuurwerk

Op 17 juli 2019, over deze onderwerpen: Cultuur, Gemeenteraad, In de pers

Timothy Debeir (gemeenteraadslid N-VA – Zele Vlakaf) merkte op de laatste gemeenteraad op dat de regels over het gebruik van vuurwerk nog aangepast moeten worden. In principe is het overal verboden vuurwerk af te steken tenzij er een uitzondering toegestaan wordt door de burgemeester. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om nogmaals te pleiten om over te stappen op geluidsarm vuurwerk. En daarnaast ook de opties van plasticvrij vuurwerk eens te bekijken.

Timothy Debeir licht toe: “Nu het verbod op vuurwerk door Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) goedgekeurd werd, is het belangrijk om ook onze regels aan te passen. We hebben in het verleden  al aangekaart dat we voorstanders zijn dat vuurwerk enkel georganiseerd wordt door de gemeente, maar dat we daar ook een voortrekkersrol kunnen spelen om geluidsarm vuurwerk te gebruiken. Er zal nog steeds een zeker lawaai zijn maar het aantal decibels is aanzienlijk lager en het draagt ook minder ver, dus zal het minder overlast veroorzaken: geluidsarm vuurwerk zit in batterijen en niet in pijlen. Het is bovendien ook een heel stuk veiliger want de kans op afwijkende pijlen is quasi onbestaande.”

Vuurwerk is heel sfeervol en geliefd bij de bevolking. Maar onze viervoeters zijn hier minder fan van: de verhalen van verschrikte dieren die uitbreken of dingen afbreken komen elk jaar terug. Baasjes hebben het vaak moeilijk hun huisdieren rustig te krijgen. Geluidsarm vuurwerk is daarom een goed compromis: het is diervriendelijker en door het gebruik van bijpassende muziek nog steeds een spectaculaire show voor de bevolking.

Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met Timothy Debeir via timothy.debeir [at] n-va.be of op het nr. 0498 51 34 18