N-VA Zele pleit voor verbod op verkiezingsborden

Op 5 februari 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

N-VA gemeenteraadslid Timothy Debeir pleitte er op de laatste gemeenteraad voor om tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen de wildgroei aan verkiezingsborden te stoppen en enkel nog officiële gemeentelijke aanplakborden toe te laten. Aangezien een wettelijk verbod niet kan, stelt hij voor dit te doen door een akkoord te sluiten over de partijgrenzen heen.

Timothy Debeir licht toe: “Jammer genoeg gingen de andere partijen hier niet mee akkoord. Maar we zullen binnenkort wel gezamenlijke afspraken maken om uitwassen tijdens de campagne te vermijden.”

“Er zijn nochtans goede redenen om voor een verbod te pleiten: de borden en affiches hebben een grote impact op het milieu. Enerzijds door de productie, anderzijds omdat de affiches vaak afregenen of -waaien, waardoor ze op straat of in de natuur terechtkomen. Daarnaast zie je ook vaak omgewaaide borden en half loshangende affiches hangen die zorgen voor een verloederde indruk van de gemeente, vaak zelfs nog weken na de verkiezingen. Tenslotte is het ook een relatief duur campagnemiddel in verhouding tot de impact: Zelenaars kunnen zich op zo veel verschillende manieren informeren, zowel offline als online, dat de borden stilaan folklore worden. Maar die folklore is nu net het argument van de andere partijen om er wel mee door te gaan…”

N-VA zal er op de gezamenlijke vergadering alvast voor pleiten om tijdens de campagne rekening te houden met deze argumenten en hoopt dat de andere partijen meestappen in een scenario waarbij er meer rekening gehouden wordt met het milieu.