N-VA Zele en N-VA Lokeren vragen flankerende maatregelen bij komst distributiecentra

Op 25 mei 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers, Mobiliteit, Openbare werken, Ruimtelijke ordening

Op de gemeenteraad van Zele vroeg Michel Meesen (N-VA Zele – Vlakaf) aan de burgemeester om overleg op te starten met de stad Lokeren en het Agentschap Wegen en Verkeer over de 2 grote distributiecentra die langs de E17 komen en heel wat extra verkeer zullen veroorzaken. Hij vroeg om flankerende maatregelen te nemen om het sluipverkeer dat daarmee gepaard zal gaan aan te pakken. 

Michel Meesen: “We zijn uiteraard niet tegen de komst van de bedrijventerreinen E17/4. Zij zorgen immers voor extra werkgelegenheid, voor Lokeraars zowel als voor Zelenaars. De distributiecentra  brengen binnenkort naar schatting 600 vrachtwagens per dag met zich mee van en naar het nieuwe industriepark. Dit zorgt voor een enorme belasting van de buurt. We verwachten heel wat extra verkeer Lokeren-Zuid en Zele-Heikant.

De stad Lokeren verwacht bijna 73 miljoen euro aan opbrengsten uit de industriegronden. Ze reserveren hiervoor al 9,6 miljoen euro om te investeren in riolering en wegenis. Philippe Van Streydonck, gemeenteraadslid in Lokeren: “We riepen daarom op om een deel van dat bedrag te gebruiken om flankerende maatregelen te nemen om sluipverkeer te ontmoedigen. We vragen om een definitieve oplossing in plaats van eindeloos te blijven reorganiseren.”

“We hebben al meermaals gevraagd om de problematiek ernstig te nemen en na te denken over maatregelen die het verkeer kunnen stroomlijnen. We stelden bv. voor om te investeren in een digital twin city. Dit is een digitale versie van de industriezones die simulaties maakt over verkeersstromen. Zo kan je anticiperen op problemen in plaats van potentieel gevaarlijke situaties te creëren zonder de gevolgen te kennen.” vult Eddy Van Bockstal, gemeenteraadslid voor N-VA Lokeren, aan.

Het is voor beide lokale N-VA afdelingen duidelijk dat een toekomstig verkeersinfarct dreigt rond de E17, ter hoogte van Lokeren/Zele. Een nieuwe afrit richting E17/4 bleek geen optie voor Agentschap Wegen en Verkeer. Hun argumenten zijn verdedigbaar maar dan moet er echt wel een alternatief komen zodat de vele honderden vrachtwagens vlot van de E17 tot hun bestemming E17/4 kunnen raken en terug. De meerderheid in Zele beloofde alvast het gesprek aan te gaan met de buren van Lokeren om te kijken waar een gezamenlijke aanpak kan lonen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is