N-VA Zele: Coronasteunmaatregelen mogen stapje verder gaan

Op 25 april 2020, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA gemeenteraadslid Timothy Debeir betreurt dat de extra bedrijfsbelastingen die dit jaar voor het eerst geïnd worden - bovenop alle andere bedrijfsbelastingen - geen jaar uitgesteld worden. Op de gemeenteraad van donderdag 23 april wilde de meerderheid niet verder gaan dan 4 maand uitstel van betaling. Ondernemers die moeten sluiten door de Coronacrisis konden de ademruimte nochtans gebruiken.

Timothy Debeir licht toe: “Dat de meerderheid haar beleidsplan zo snel mogelijk wil uitvoeren is logisch. Maar de uitzonderlijke omstandigheden tijdens deze Coronacrisis vragen om enige flexibiliteit. Heel wat ondernemers hebben het zwaar, sommigen vragen zich af of ze het hoofd boven water kunnen houden. Een jaar uitstel voor nieuwe belastingen geeft hen de ademruimte die ze nu broodnodig hebben.”

De N-VA fractie stelde voor de nieuwe belastingen een jaar uit te stellen. Bepaalde prestigeprojecten schuiven misschien ook met een jaar op, maar liever dat dan een reeks faillissementen.

“Wat volgde was een opsomming van alle bestaande overheidsmaatregelen ongeacht wie er recht op heeft. Zo worden ondernemers afgeschilderd als profiteurs die verdienen aan deze crisis. Dit duidt op een gebrek aan economische kennis en inlevingsvermogen. Anderzijds grijpt de meerderheid de crisis aan om eigen beleidspunten, zoals hun belevingsmarketingplan, versneld uit te voeren. Wat ons betreft is het hoogt tijd om de prioriteiten te herbekijken!” Vervolgd Timothy Debeir.