N-VA wil verbod op onverdoofd slachten in gemeente

Op 14 september 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Oppositiepartij N-VA vraagt om onverdoofd slachten op Zeels grondgebied te verbieden. Volgens burgemeester Patrick Poppe (Open Vld) is dat een beslissing die aan de hogere overheid is.

Zondag is er het jaarlijkse offerfeest van moslims over de hele wereld. Ook in Zele worden dan schapen geslacht en wordt er gefeest. Ook in het Zeelse slachthuis Moerbeke kunnen er schapen geslacht worden in het teken van het feest. Maar N-VA Zele vindt dat het niet langer kan dat de dieren onverdoofd geslacht worden. "In onze hoogtechnologische samenleving is het immers mogelijk onnodig lijden van dieren te vermijden, zelfs wanneer ze ritueel geslacht worden", zegt gemeenteraadslid Herman Van Driessche (N-VA). "Bovendien voelen steeds minder mensen, ook moslims, de nood om dieren nodeloos te laten lijden. Heel wat landen laten enkel nog slachten met verdoving toe. Ook in Marokko zijn er slachthuizen waar met verdoving wordt geslacht."

Beslissing op hoger niveau

Uit een onderzoek dat N-VA kon inkijken blijkt dat de dieren wel degelijk lijden bij een onverdoofde slachting. "Daarom vragen we de meerderheid om onverdoofd slachten niet langer te tolereren en in dialoog te gaan met de moslimgemeenschap om te pleiten voor alternatieven zoals het doneren van een gift", aldus Van Driessche. Ook burgemeester Patrick Poppe (Open Vld) is geen voorstander van onverdoofd slachten. "Natuurlijk kan het niet dat dieren moeten lijden. Maar de Belgische wetgeving laat onverdoofd slachten op dit moment toe. Er moeten dus maatregelen genomen worden op federaal en op Vlaams niveau. Dan volgen we die ook in Zele op." (KDBB)

Verschenen in Het Laatste Nieuws (KDBB)