N-VA voorstel burgerparticipatie bij wegenwerken unaniem goedgekeurd

Op 28 april 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Op voorstel van N-VA gemeenteraadslid Kim Van Cauteren zullen buurtbewoners vanaf nu nauwer betrokken kunnen worden bij de werken in hun straat. Door een vertegenwoordiger aan te stellen die de werfvergaderingen bijwoont, kunnen problemen rechtstreeks besproken worden met de aannemer. Op die manier worden frustraties meteen aangepakt en vermijden we dat kwakkels de ronde doen.

Kim Van Cauteren, fractieleider N-VA legt uit: “Bij grote werven is er vaak heel wat onrust bij buurtbewoners over de impact die de werken zullen hebben op hun dagelijkse leven. Het gaat dan over de gevolgen voor de verkeersveiligheid wanneer er veel werfverkeer is of geluidsoverlast. Maar ook over heel praktische zaken. Door buurtbewoners de problemen rechtstreeks te laten aankaarten wordt kort op de bal gespeeld. We stellen voor hier al bij de bouw van de nieuwe brandweerkazerne mee te starten".

De gemeenteraad keurde dit oppositiepunt unaniem goed, iets wat vrij uitzonderlijk is.

“Blijkbaar zijn er in de vorige legislatuur al enkele projecten geweest waar burgers deel van uitmaakten. We stellen voor dit systematischer aan te pakken en ook te omkaderen vanuit de gemeente. Door ondersteuning te bieden op vlak van communicatiemogelijkheden bijvoorbeeld” Besluit Kim Van Cauteren.