"Kunstgras op gehuurd terrein?"

Op 30 januari 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, In de pers, Jeugd, Sport

Verschenen in Het Laatste Nieuws op 30/01/2017 - KATRIJN DE BLESER

Met de komst van de nieuwe sporthal op de Zandberg verdwijnt een voetbalveld van de aanpalende voetbalclub Eendracht Zele. De komst van een nieuw alternatief terrein, al dan niet met kunstgras, zorgt al een tijdje voor discussie. "De voetbalclub heeft uiteindelijk evenveel terrein als voordien. De aanleg van een kunstgrasveld laten we bovendien van het prijskaartje afhangen", zegt schepen van Sport Dirk De Mey (Open Vld).

De bouw van een nieuwe sporthal aan de Zandberg, achter het nieuwe gemeenschapscentrum De Wiek, zorgde al voor heel wat discussie. Oppositiepartijen CD&V en N-VA stelden zich al vragen over de inplanting van de sporthal want die komt deels op een voetbalplein van KFC Eendracht Zele, meer bepaald op het rechtse terrein als je vanaf de Zandberg naar het plein kijkt.

"Na overleg met de voetbalclub beslisten we om een aanpalend stuk grond te huren van een private eigenaar", verduidelijk schepen van Sport, Dirk De Mey (Open Vld). Daar kwam aanvankelijk commentaar op omdat het nieuwe plein te klein zou zijn om in regel te zijn voor officiële wedstrijden. "Dit was nochtans een mooie gelegenheid om een reglementair terrein aan te leggen", klonk het bij de oppositiepartijen. "We hebben steeds overleg gepleegd met de club en we zijn zo goed mogelijk op hun vragen ingegaan. Ze zullen evenveel terrein hebben als voordien, zoals gevraagd. Het plein zal vooral dienst doen als oefenterrein en wedstrijdplein voor de jongste groepen", zegt De Mey.

Toekomst?

Nu moet het nieuwe terrein nog aangelegd worden zodat de jeugd kan voetballen. "Dat zou aangelegd worden met kunstgras. Het nieuwe kunstgras komt op een terrein dat gehuurd wordt door de gemeente", kaart gemeenteraadslid Herman Van Driessche (N-VA) het probleem aan. "Natuurlijk steunen we bijkomende faciliteiten voor onze sportende jongeren maar dat heeft wel een prijskaartje van 191.224,67 euro. Bovendien blijven we ook in het ongewisse over de toekomst van het terrein. Wat als de verhuurder geen verlenging meer toestaat? Dan waren het investeringen voor niets. We vinden de logica in dit verhaal niet."

Prijsverschil

Volgens het college is de aanleg van een terrein in kunstgras nog niet definitief. "We onderzoeken nu het prijsverschil tussen de aanleg van een gewoon terrein en dat van een terrein in kunstgras. Daarbij houden we er ook rekening mee dat een gewoon terrein extra kosten meebrengt van onderhoud en heraanleg bij intensief gebruik", zegt De Mey. "Als een kunstgrasveld effectief dubbel zoveel kost als een gewoon plein, zullen we het plan afblazen."En wat als de verhuurder de grond niet langer wil verhuren? "We sloten zonet een contract af voor twaalf jaar. Mocht het contract nadien toch stopgezet worden, is er nog steeds een mogelijkheid om het kunstgras te verplaatsen naar een ander terrein", aldus De Mey. Na dit voetbalseizoen wordt gestart met de aanleg van het nieuwe terrein, aansluitend moet na het bouwverlof de bouw van de sporthal van start gaan.

Extra: N-VA stelde dan ook voor om het punt naar een volgende gemeenteraad te verschuiven en intussen een deftig dossier voor te bereiden. Volgens hen moet ook andere pistes bekeken worden, zoals bijvoorbeeld het terrein aan de Elststraat van kunststofgras te voorzien. Van Driessche: “De atletiekpiste zou daar zeker en vast ook veel baat bij hebben. De gemeente is eigenaar van behoorlijk wat voetbalvelden. Uitgerekend op de eigendom van iemand anders zou men een kunstgrasveld willen aanleggen. Waar zit de logica?”