Gemeente krijgt weer subsidies in strijd tegen radicalisering

Op 12 december 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Verschenen in Het Laatste Nieuws:

Zele krijgt voor het tweede jaar op rij een subsidie in de strijd tegen radicalisering. Goed voor een bedrag van 56.775 euro. "Net als vorig jaar steunt minister Homans onze gemeente in de preventieve aanpak van radicalisering", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Miranda Van Eetvelde (N-VA).

Vorig jaar kreeg Zele al een bedrag van 56.775 euro. Met die Vlaamse steun kon de gemeente een radicaliseringsambtenaar aanstellen. "Het was immers duidelijk dat in Zele enkele mensen bepaalde sympathieën vertoonden", zegt Miranda Van Eetvelde (N-VA), Vlaams volksvertegenwoordiger en zelf Zelenaar. Zele werd samen met acht andere Vlaamse gemeenten financieel gesteund tot februari 2017. Die steun wordt nu met een jaar verlengd met hetzelfde bedrag.

"Deze projecten zorgen voor een degelijke ondersteuning in Zele", weet Van Eetvelde. "Onze landelijke gemeente wordt met stedelijke problemen geconfronteerd en dus moeten er grote inspanningen geleverd worden. Dankzij deze Vlaamse subsidies kunnen we personen die het risico lopen om te radicaliseren zo snel mogelijk detecteren. Radicaliseringsprocessen doen zich immers vaak voor in lokale context. Het is dan ook de taak van lokale overheden om tijdig te signaleren te reageren."

Het subsidiebedrag van 56.775 euro zal dienen om de regierol van de gemeente voort te zetten. "De aanwezige instrumenten zoals onder andere VDAB, jeugdwerk en onderwijspartners moeten optimaal afgestemd worden op maat van onze gemeente. Nieuwe initiatieven zijn niet nodig. Er kunnen bijvoorbeeld wel partnertafels georganiseerd worden om voor een coherente aanpak te zorgen", aldus Van Eetvelde. (KDBB)