Gele doos: voltallige gemeenteraad voor invoering, punt toch weggestemd.

Op 22 juli 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Verbazing alom op de gemeenteraad. Nadat het punt van oppositieraadslid Kim Van Cauteren (N-VA-Zele Vlakaf) om een Gele Doos in te voeren door de voltallige gemeenteraad positief onthaald werd, besloot de meerderheid toch om het weg te stemmen. Enkel Gürkan Aslan (Vooruit) keurde het goed, wat meteen de eerste barstjes in de nieuwe coalitie blootlegt.

Kim Van Cauteren, fractieleider N-VA – Zele Vlakaf legt uit: "Ik stelde voor ook in Zele de Gele Doos in te voeren. In mijn punt stond letterlijk dat alle partners, zoals de eerstelijnszone mee betrokken moeten worden om het project te laten slagen. De meerderheid zei het een zeer waardevol project te vinden, maar er niet mee akkoord te gaan omdat ze moesten overleggen met de eerstelijnszone. Ze wilden dus gewoon niet voor een punt van de oppositie stemmen".

De Gele Doos is een doosje die in de koelkastdeur wordt bewaard met alle cruciale persoons-, contact-, en medische gegevens in. Hulpverleners vinden de doos gemakkelijk terug en hebben alle medische informatie bij de hand. Dit kan in noodsituaties dus cruciale tijd en levens redden.

Om hulpverleners er attent op te maken dat de eigenaar in het bezit is van zo’n gele doos, dient men een bijhorende sticker te kleven aan de binnenkant van de voordeur, waardoor de hulpverleners onmiddellijk weten of een dergelijke doos aanwezig is.

“De kans is trouwens groot dat de Gele Doos er effectief komt. Er zal overleg komen binnen de Eerstelijnszone om met het initiatief te starten. Maar door het punt weg te stemmen, moet er achteraf niet gezegd worden dat het een voorstel was van de oppositie.” reageert Kim Van Cauteren.