Buurtbewoners willen geen tractorsluis in A. Van der Moerenstraat

Op 19 februari 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Er staat een tijdelijke tractorsluis in de A. Van der Moerenstraat omdat de straat intensief gebruikt wordt door wegenwerken in Hamme en Waasmunster. N-VA ging deur aan deur bij de bewoners en die waren duidelijk: dit is niet wenselijk op lange termijn.

Kim Van Cauteren, fractieleider N-VA legt uit: “Dat er tijdelijke maatregelen komen omdat het wegdek kapot gereden wordt, begrepen ze. Maar het zorgt voor gevaarlijke situaties: er wonen verschillende zelfstandigen die beleverd worden met vrachtwagens. Die vrachtwagens hebben geen mogelijkheid om te draaien en moeten dus achterwaarts terug naar Langevelde. De kans dat ze bijvoorbeeld een fietser niet zien aankomen is reëel. We zijn enorm bang dat er ongevallen zullen gebeuren”.

Een tractorsluis heeft heel wat nadelen. Niet enkel auto’s kunnen niet door, ook verschillende soorten landbouwwerktuigen met onderdelen die zeer laag bij de grond hangen zullen moeten rondrijden.

“Ook de hulpdiensten moeten extra rondrijden aangezien de brede wagens niet door de blokken aan het industrieterrein geraken. En dat op een moment dat elke minuut telt. Tot slot wordt de A. Van der Moerenstraat vaak gebruikt door fietsers en wielerclubs. Een tractorsluis is niet altijd even zichtbaar, zeker niet ’s avonds wanneer de lichten gedoofd zijn, dus wanneer er in groep gefietst wordt, kan dit voor pijnlijke valpartijen zorgen” besluit Kim Van Cauteren.