Buurt nieuwe brandweerkazerne ongerust, info blijft uit

Op 30 september 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Kim Van Cauteren (N-VA-Zele Vlakaf) hekelde op de gemeenteraad dat de buurt van de nieuwe brandweerkazerne op de Friswit site nooit degelijk werd geïnformeerd. De beloofde infovergadering is nooit georganiseerd waardoor ze de plannen nog niet hebben gezien. Het  openbaar onderzoek van de omgevingsvergunning liep tijdens de zomervakantie waardoor ook weinig buurtbewoners het ‘gele papier’ opmerkten.

Kim Van Cauteren, fractieleider N-VA – Zele Vlakaf legt uit: De buurt is terecht ongerust over de gevolgen van de komst van de nieuwe brandweerkazerne. Welke impact zal dit hebben op het verkeer in hun straat? Wat met het geluid? Wat mogen ze verwachten van activiteiten op het terrein? Terechte vragen die op een eenvoudige manier beantwoord konden worden door het beloofde infomoment tijdig te organiseren."

De meerderheid vond het de verantwoordelijkheid van de buren zelf om informatie op te vragen. Ze verwezen ook naar de wijkraden.

“Wanneer je een infomoment belooft, wachten de buurtbewoners daarop om info in te winnen. Om dan te zeggen dat ze maar zelf moeite hadden moeten doen is niet correct. Ook de wijkraden waren niet de geschikte plaats om de nieuwe brandweerkazerne te bespreken. De plannen zaten niet in de voorbereide presentatie, de nadruk lag daar op het circulatieplan. Ze hadden gewoon voor het openbaar onderzoek de buurt moeten informeren. We wachten nu af of er alsnog iets georganiseerd wordt.” besluit Kim Van Cauteren.