Binnenkort vrijwilligers bij politiezone Zele-Berlare?

Op 10 januari 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

N-VA Fractieleider Herman Van Driessche stelde op de laatste gemeenteraad in Zele voor om naar het voorbeeld van Antwerpen ook vrijwilligers aan te trekken om taken van de politie op zich te nemen. Bedoeling is om oud politiemensen, ex-militairen, maar ook boekhouders, fiscalisten en informatici de politiediensten te laten bijspringen.

Van Driessche: “Op die manier zouden de politieagenten zich nog meer kunnen fixeren op hun kerntaken en het eigenlijke politiewerk op het veld. Inspecteurs zijn te goed opgeleid en te duur om aan een nadarhek te staan. De mogelijkheden zijn legio: verkeersbegeleiding bij evenementen, boekhouders en fiscalisten die kunnen ingezet worden bij onderzoek naar zwartwerk en zelfs voor speurwerk naar bepaalde vormen van criminaliteit. Er is immers een aanzienlijke en groeiende groep van jonggepensioneerden die graag voor korte tijd zouden willen werken voor de politie.”

De Zeelse burgemeester reageerde zelf uiterst enthousiast op dit N-VA-voorstel en zal van zodra één en ander juridisch op punt staat gebruik maken van deze mogelijkheid. Uiteraard moet dit gepaard gaan met opleiding, screening op antecedenten en het dragen van een eigen uniform. Daarnaast moet er in een specifiek statuut alsmede een duidelijk wettelijk kader worden voorzien met een duidelijke aflijning van wat mag en niet mag. Uit een enquête blijkt dat twee op de drie politiezones vragende partij zijn. Niet meer talmen dus.