Begroting en Extra investeringen voor de Brandweer.

Op 29 december 2023, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, In de pers

De economische omstandigheden zijn positiever waardoor de begroting dit jaar niet bloedrood kleurde en het mogelijk was om het beleid bij te sturen. De N-VA vraagt om duidelijke keuzes te maken en prioriteit te geven aan uitgestelde investeringen, zoals die voor de brandweer.

Herman Van Driessche, gemeenteraadslid N-VA legt uit: “Vorig jaar gaf het College bij de bespreking van het meerjarenplan te kennen dat men afzag van geplande investeringen voor een bedrag van ca. 17 miljoen euro. De herinrichting van het Marktplein werd wel als prioriteit weerhouden. Als belangrijkste argument voor de deze bezuiniging werd vooropgesteld dat ingevolge de inflatie de personeelskosten enorm gestegen waren en in de toekomst nog zouden stijgen. Bij nalezing van het meerjarenplan stellen we inderdaad vast dat de personeelskosten tussen 2021 en 2026  met 2.297.460 euro stijgen. Evenwel lezen we in datzelfde meerjarenplan dat de belastinginkomsten (opcentiemen op de onroerende voorheffing en op de personenbelasting) dankzij inflatie en loonindexering aanzienlijk meer stijgen, meer bepaald met on 4.482.949  euro. Een verschil van welgeteld 2.185.489 euro dus. Dan zijn boetes en aanvullende belastingen niet eens meegerekend. M.a.w. die argumentatie van vorig jaar gaat totaal niet op. Integendeel! De gemeente wordt slapend rijk dankzij de inflatie en de loonindexatie. Dit wil zeggen dat er zeker beleidsruimte vrijkomt om uitgestelde investeringen toch uit te voeren. Wij vragen om die op een slimme manier in te vullen, zoals investeringen in onze brandweer”.

De brandweer moest heel wat aankopen uitstellen en vreest materiaal aan kant te moeten laten staan doordat ze onvoldoende budget hebben om defecten te herstellen. Het zou gaan om een besparing van 800 000 euro.

“De brandweer van Zele is een van de drukst bevraagde posten van heel de brandweerzone. Het materiaal wordt dus zeer intensief gebruikt. Voldoende onderhoud en investeringen in nieuw materiaal zijn dus broodnodig. Wij roepen de gemeente op hier voldoende budget voor vrij te maken. We willen niet dat er materiaal uitvalt en de veiligheid in gedrang komt" besluit Kim Van Cauteren.