OCMW-personeel voert actie

Op 12 januari 2011

Sinds 1januari wordt het personeel betaald volgens het aantal onregelmatige prestaties -zoals weekend- en nachtwerk- dat ze elke maand leveren. Tot voor kort kregen alle verzorgende en verplegende personeelsleden 11% bovenop hun wedde, ongeacht het aantal onregelmatige prestaties.

Verschillende verzorgers en verplegers, gehuld in vuilniszakken, verzamelden aan het OCMW-gebouw in de Padweg, waar de OCMW-raad gisteravond vergaderde.

'We voeren actie tegen de afschaffing van het oude systeem', vertelt Diane Van Cauter, secretaris van het ACV Openbare Diensten Waas en Dender. 'Het idee om vuilniszakken aan te trekken, komt van de leden zelf. Ze doen dat omdat ze zich bij het grof huisvuil gezet voelen.'

Van Cauter berekende zelf de toekomstige lonen. 'Concreet komt het erop neer dat de gemiddelde werknemer per kwartaal 335euro bruto zal verliezen. Vooral het personeel dat het minst verdient, wordt daarbij getroffen', legt Van Cauter uit. Ze berekende op basis van vier lukrake voorbeelden een toekomstig loon. 'In alle gevallen verdienen de werknemers minder.'

Nog een andere reden voor het protest is de onzekerheid. 'Bij het oude systeem wist iedereen precies hoeveel hij of zij verdiende. Wie nu ziek wordt of vakantie neemt, krijgt minder uitbetaald.'

'Niet eerlijk'