CD&V en N-VA bewieroken elkaar maar gaan elk hun eigen weg

Op 28 oktober 2011

CD&V en N-VA zullen in 2012 niet als kartel naar de gemeenteraadsverkiezingen trekken. De partijen hebben vijf jaar goed samengewerkt maar beslisten nu om er elke apart te staan voor hun kiezers.

"Sinds 2006 vormen CD&V en N-VA in Zele een hecht kartel, net zoals de moederpartijen op nationaal niveau", zegt Bart D'Heer, voorzitter van CD&V Zele. "De verstandhouding tussen de partijen is ook nu nog steeds zeer goed. Gezien de gewijzigde situatie op nationaal niveau, opteerden we echter voor duidelijkheid. We beëindigen het kartel met een sterk onderling vertrouwen."

Ook de bestuursleden van N-VA denken er zo over. "We hebben de voorbije jaren samengewerkt maar toch heeft elke partij zijn eigen klemtonen gelegd om zo een sterke oppositie te vormen", zegt Patricia Van Malderen, voorzitter van N-VA Zele. "Na het succes van vorig jaar, waarbij Miranda Van Eetvelde een kamerzetel in de wacht sleepte, zijn we aan de kiezer echter verplicht om op eigen kracht verder te werken aan een beter Zele."

Eenduidig profiel

De partijen zijn ervan overtuigd dat ze apart een sterke partij kunnen neerzetten. "We kunnen ons op deze manier een meer eenduidig profiel aanmeten. Daarbij zijn we ervan overtuigd dat dit de beste manier is om meer Zelenaars te overtuigen om te kiezen voor een ander beleid in Zele", zegt Hans Knop van CD&V.

Zowel N-VA als CD&V zullen de komende maanden op zoek gaan naar mensen om op hun lijst te staan. "Omdat we nu niet samen gaan, is er meer ruimte om met een ander, vernieuwend gedachtegoed verder te gaan", aldus Knop.

Wie de lijsten zal trekken, is nog niet bekend.

(KDBB)