"Zele betaalt te veel voor brandweerzone Oost"

Op 4 november 2014, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, In de pers

Oppositiepartij N-VA is niet te spreken over de bijdrage van Zele voor de oprichting van de brandweerzone Oost. "We juichen toe dat er een samenwerkingsovereenkomst tussen de verschillende gemeenten gerealiseerd wordt om zo sneller hulp te bieden. Dat is een gevolg van de samenwerking tussen de brandweerkorpsen. Maar we zijn niet akkoord met de verdeelsleutel die gehanteerd zal worden", zegt Herman Van Driessche (N-VA). "Tijdens de overgangsperiode 2015 en 2016 zal Zele 250.000 euro moeten bijdragen voor de twee jaar samen. Ter vergelijking: dat is 29 euro per hoofd van de bevolking, terwijl Lokeren 19 euro betaalt, Hamme 15 euro en Berlare en Buggenhout 18 euro. Zele moet bijna het meeste bijdragen terwijl het één van de armste gemeenten is."

Groot industrieterrein

Burgemeester Patrick Poppe (Open Vld) antwoordde dat het alleen om de overgangsperiode gaat. Vanaf 2017 wordt de bijdrage voor de hulpverleningszone Oost berekend op basis van het bevolkingscijfer en het kadastraal inkomen. "We hadden het ook liever anders. Maar het Zeelse korps is het snelst op de E17 en daar moesten we meer voor betalen. Ook het feit dat we een groot industrieterrein hebben, speelde een rol."

Bron: Het Laatste Nieuws/Dendermonde