Verslag uit de gemeenteraad van 9.9.2015

Op 22 september 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

ZEELS LOGO ZORGT VOOR BEROERING !

AGENDA

Niet dat er geen belangrijke punten op de agenda stonden (jaarrekening 2014, reglement klachtenbehandeling, verplaatsing buurtweg …)  maar de pittige discussies werden hoofdzakelijk gevoerd tijdens de varia.

Varia:

- Het college heeft beslist dat er een (nieuw) logo moet komen. ‘Andere gemeentes doen het ook’, zo luidt de redenering. Midden in het verlof werd er een informele samenkomst belegd waarbij de intenties werden toegelicht en besproken. Er werden uiteindelijk drie potentiële logo’s weerhouden en de Zelenaar krijgt nu de mogelijkheid om zijn/haar keuze uit te brengen. Dat noemt men dan een keuze die op ‘democratische wijze’ tot stand komt. Kiezen voor het bestaande symbool met de bookhamers is geen optie. De reacties op het internet zijn navenant. Veruit de meeste zelenaars pikken het niet dat het aloude symbool (duidelijk verwijzend naar de zeelse vlasnijverheid) dreigt te verdwijnen. En terecht. Hierop aangesproken stelde de burgemeester dat er een verschil is tussen een logo en het wapenschild en dat het wapenschild niet zou verdwijnen. Maar na wat verder aandringen van N-VA (raadslid Herman Van Driessche) kwam uiteindelijk toch de aap uit de mouw. Het is wel degelijk de bedoeling om het nieuwe logo te gaan gebruiken ten koste van de oude symbolen. Op alle drukwerk, op de nieuwe website, op alle voertuigen en op een nieuwe witte vlag. En er zal maar één vlag wapperen bij officiële aangelegenheden. Dus weg met oude driekleur! Weg met de roparunvlag! Die kleuren zouden te veel doen denken aan Jamaica, reggae en drugs, zo werd geopperd op die bovengemelde samenkomst ! Nou moe … Toch maar eens kijken naar beelden van Usain Bolt die na zijn zoveelste overwinning met zijn vlag zwaait. Daar komt geen rood aan te pas. De voorgestelde logo’s bevatten overigens opvallend veel rood en groen. En blijkbaar moest het geel er volledig uit. Toch niet toevallig ?

Bovendien heeft dat alles nog een serieus prijskaartje. Want uiteraard werd er een professioneel  designbureau gelast met de opdracht. Tevens dienden er gedrukte stembrieven met de post te worden verspreid, komt er nieuw drukwerk met heel wat kleurendruk, komen er nieuwe vlaggen, om dan nog te zwijgen van het herschilderen van voertuigen en allerlei andere zaken, en ga zo maar door. Geld genoeg blijkbaar voor alweer een prestigeproject. De kas was toch leeg ten tijde van de verkiezingen? Blijkbaar hebben de nieuwe belastingen veel geld in het laatje gebracht. Dat bleek trouwens bij de bespreking van de jaarrekening van 2014. Maar om de bedradingen in Meerskant onder de grond te brengen, daar was (nog) geen budget voor.

- Raadslid Tamara Van Laere (N-VA) informeerde over de intenties van het gemeentebestuur voor wat betreft het offerfeest. Vlaams minister van Dierenwelzijn, Ben Weyts, heeft immers beslist dat er niet meer onverdoofd mag geslacht worden op tijdelijke slachtvloeren in Vlaanderen. Onverdoofd slachten mag enkel in erkende slachthuizen. Aldus wordt de europese verordening 1099/2009 correct toegepast.

Het antwoord van de schepen was klaar en duidelijk. Er wordt dit jaar niet geslacht op de slachtvloer in de Baaikensstraat en rituele thuisslachtingen zijn verboden. De moslims worden in overleg met het moskeebestuur aangeraden om een gift te doen.

Als ’t goed is zeggen we het ook.

- In de nacht voor de gemeenteraad werden er alweer enkele dure sportfietsen gestolen te Zele. Raadslid Herman Van Driessche kaartte het probleem dan ook aan. Ondertussen is gebleken dat er ook de volgende nacht gelijkaardige inbraken zijn gebeurd. Misschien toch eens de mobiele camera van stal halen. Deze zou al maanden buiten gebruik zijn door ‘een platte batterij’. En een nieuwe zou 7.000 euro kosten. Toch maar eens over nadenken.

Real Heibos verliest zijn tweede ploeg. Geen plaats meer wegens het verdwijnen van het oude terrein. Dat lokte heftige discussie uit zo bleek uit de media. Er werd met beschuldigende vinger naar het gemeentebestuur gewezen en dus voelt de schepen van sport zich geviseerd. Die verweerde zich in eerste instantie door de hete patat door te schuiven naar de samenstellers van de kalender maar na wat heen – en weergeroep schoof hij uiteindelijk de schuld toch in de schoenen van de club(voorzitter). Er zou geen trainer gevonden worden en bovendien zou men over onvoldoende spelers beschikken en ligt daar de echte reden. Wie heeft hier gelijk ?