Sociaal toerisme in Oost-Vlaanderen in de lift

Op 12 december 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

Verschenen in Het Nieuwsblad:

Het sociaal toerisme in Oost-Vlaanderen zit in de lift. Deze vorm van toerisme zorgt er voor kansarmen, jongeren en mensen met een beperking op vakantie kunnen gaan. Vooral jongeren komen op deze manier op vakantie in onze provincie. Dat deelt Vlaams Volksvertegenwoordiger Miranda Van Eetvelde (N-VA) uit Zele mee.

In Vlaanderen kunnen jeugdverblijven of vakantiecentra een erkenning behalen als verblijf of centrum Toerisme voor Allen. Dat houdt in dat zij zich extra inspannen om bepaalde maatschappelijke groepen van vakantie te laten genieten, evenwel zonder in te boeten aan veiligheid, comfort en hygiëne. Miranda Van Eetvelde: “In Vlaanderen zijn er 638 organisaties die erkend zijn als centrum of verblijf Toerisme voor Allen. Het gaat dan over jeugdverblijven, hostels en sociale volwassenenverblijven. Zij zorgen er voor dat kansarmen, jongeren en mensen met een beperking aan een sociaal tarief van een vakantie kunnen genieten.”

Het aantal volwassenen en jongeren dat naar onze provincie komt in het kader van het sociaal toerisme, stijgt de laatste jaren sterk. Het aantal volwassenen is sinds 2013 gestegen van 27.332 naar 34.733 personen. Van Eetvelde: “Een goede vooruitgang maar het sociaal toerisme in onze provincie wordt vooral door jongeren benut. Zo is hun aantal sinds 2013 gestegen van 323.614 naar 399.035 personen.”

Een aanzienlijk deel van de jongeren die op vakantie komen in onze provincie doen dit met hun jeugdvereniging. Onze provincie telt namelijk een groot aantal type A-jeugdverblijven. Dit zijn verblijven die zeer geschikt zijn voor jeugdorganisaties. Bedden zijn er niet maar ze kunnen er wel terecht met slaapzakken. Daarnaast is het nodige sanitair en een keuken voorzien. Onze provincie telt maar liefst 40 type A-verblijven.

Dat het sociaal toerisme hoge toppen scheert, hoeft niet te verbazen. Er is de laatste jaren immers heel wat geïnvesteerd in sociaal toeristische verblijven. Miranda Van Eetvelde: “Op vlak van infrastructuur heeft de Vlaamse overheid een forse inhaalbeweging gemaakt. Om nog meer vooruitgang te boeken moeten nu ook de bezettingsgraden omhoog. Zo beschikken de type A-verblijven over een bezettingsgraad van om en bij de 17% en daar is ruimte voor verbetering. Daarom gaat minister van Toerisme Ben Weyts onder andere werk maken van een betere promotie van de jeugdverblijven.”