Nieuw schoolreglement voorziet geen verplichte taalscreening voor anderstalige nieuwkomers

Op 8 juni 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Het schoolreglement werd op de laatste gemeenteraad grondig gewijzigd. Zo moet er voortaan een kopie van een oud verslag of een gemotiveerd verslag van een CLB verplicht overgedragen worden van de oude school naar de nieuwe school. Ouders kunnen zich tegen deze overdrachten niet verzetten. N-VA raadslid Timothy Debeir vroeg zich af of dit wel volledig strookt met het recht op privacy. Maar aangezien deze wijziging wettelijk is opgedrongen heeft de school wat dat betreft geen vrije keuze.

Een meer verhitte discussie was er over de taalscreening en het taaltraject. Het nieuwe reglement voorziet, in tegenstelling tot het oude, dat de screening niet verplicht is voor anderstalige nieuwkomers (voor de andere kinderen blijft dat wel verplicht). Er wordt wel voorzien dat de school een taaltraject voorziet ‘voor leerlingen die het nodig hebben en voor anderstalige nieuwkomers’. Raadslid Debeir: “De vraag is of hier geen sprake is van discriminatie en of dit wettelijk wel volledig koosjer is. Er is een terechte bezorgdheid of het taaltraject steeds consequent zal worden toegepast op anderstaligen.”

Fractieleider van de N-VA, Herman Van Driessche, stelde nog voor om het woord ‘alle’ nog toe te voegen aan het artikel (taaltraject voor alle anderstalige leerlingen) maar een wijziging was niet meer mogelijk. Volgens de meerderheid zou het reglement dan niet meer op tijd klaar zijn tegen september.