Gemeenteraad 30.01.2014

BRUNO ALENS NEEMT ONTSLAG UIT GEMEENTERAAD

OMWILLE VAN  PROFESSIONELE REDENEN

RETRIBUTIE OP UITVOEREN VAN WERKEN TEN BEHOEVE VAN DERDEN

Wie dacht dat we het nu wel gehad hadden met de opeenstapeling van Zeelse belastingverhogingen kwam alweer bedrogen uit. Klaarblijkelijk staat ons druppelsgewijs nog één en ander te wachten. Dit keer werd er een drastische toename van de retributie op rioolaansluitingen doorgedrukt: 750 euro. Daarbovenop dient tevens nog BTW te worden betaald, alhoewel dat niet zo uitdrukkelijk bleek uit het reglement zelf. Meer dan een verdriedubbeling is dat. Na de drastische verhoging van de onroerendgoedbelasting kan dat tellen voor de Zeelse huiseigenaars, die steeds meer als een citroen worden uitgeperst. En dan maar de mond vol hebben over (jonge) mensen in Zele houden of naar hier lokken om te wonen. Didier Reynders, Waals kopstuk van MR, maakte deze week in de media een raak ‘statement’: de regering Di Rupo en de PS moeten ophouden met hun pestbelastingen die vooral de Vlamingen treffen, stelde hij onomwonden. Gelijk heeft hij, maar hij heeft het wel allemaal zelf goedgekeurd. In Zele doen de liberalen er nog een schep (belastingen) bovenop, lijnrecht in tegenstelling met hun verkiezingsbeloftes. In eenzelfde weekblad stond te lezen dat SP.a zijn allochtone parlementsleden de raad geeft om even te gaan plassen als er ethische dossiers moeten worden gestemd. Een gouden tip voor onze schepen van jeugd. Zou de Zeelse burger telkens een grote dienst bewijzen bij de stemming van al die onethische belastingverhogingen. Of gaan die kleine partijen van de meerderheid dat allemaal blijven slikken? De oppositie stemde in elk geval voltallig tegen.

Stemming: 12 NEEN, 14 JA.

REGLEMENT BETREFFENDE RECYCLAGEPARK - WIJZIGING

In de rand van dit agendapunt merkte N-VA op dat mensen die recent naar Zele zijn verhuisd het risico lopen om onverrichterzake huiswaarts te moeten keren. Op de rugzijde van de identiteitskaart staat immers meestal nog een andere gemeente vermeld als plaats van uitgifte. Met de moderne technische middelen kan men dat perfect oplossen maar de bevoegde schepen ‘vond het sop de kool niet waard’. We doen alles om misbruiken te vermijden en we hebben geen weet van problemen, stelde hij. Snapte hij de vraag wel?

VARIA

• N-VA (Gert) voelde de schepen van jeugd aan de tand i.v.m. diens plannen om een allochtone jeugdbeweging op te richten. Blijkbaar had deze last van kiespijn want de reactie was zeer kribbig.
  • Ook de overlast in de Zwanestraat werd aan de kaak gesteld (Chris). Bommetjes in brievenbussen, wild parkeren, overdreven snelheid, gevaar voor voetgangers wegens gebrek aan voetpad, enz... Er komt een verkeersdrempel, aldus de schepen van mobiliteit.
  • Trouwen kost geld, dat weten we. Iemand met trouwplannen zal vanaf dit jaar extra moeten betalen voor een zaterdag. Tot daar aan toe. Maar dat ook de tortelduiven die hun huwelijksplannen reeds maanden geleden vastlegden plots met deze maatregel worden geconfronteerd vindt N-VA (Herman) toch wat overdreven.
  • In een verslag van het College lazen we dat een aanvraag van een personeelslid om 4/5 te werken werd geweigerd wegens gebrek aan vervangingspersoneel. Waar gaat dat eindigen ?
  • De mobiele camera is al een tijdje buiten dienst. N-VA (Bruno) wilde weten waarom. De batterij is kapot, luidde het antwoord. Er zal gezorgd worden voor een nieuwe.
  • Op het einde van de zitting deelde BRUNO ALENS mee dat hij na dertien jaar ontslag neemt uit de gemeenteraad. Om professionele redenen. Hij blijft wel actief achter de schermen van N-VA. We danken Bruno in elk geval voor zijn gedreven inzet in de gemeenteraad.

Herman Van Driessche

Fractieleider N-VA Zele.